perjalananjauh

October 5, 2010

Siapakah Ikhwan Di Malaysia???

Filed under: Uncategorized — perjalananjauh @ 1:48 am

Siapakah Ikhwan Muslimin Di Malaysia?

Persoalan yang tak lah begitu sukar nak dijawab, tapi dengan sengaja disusahkan. Terutama oleh diri kita yang rasa bangga kalau dapat title/branding/jenama/pengiktirafan dan suka pada penghargaan antarabangsa.

  1. Siapa peduli siapa ikhwan di Malaysia. Ada masyarakat kisah. Ada dapat hadiah? Adakah dijamin masuk syurga? Ada cop di dahi? Aku ikhwan kau tidak, dengar cakap aku, sape peduli? Sape suka?
  2. Dalam mencari ikhwan, kenapa tak beli je buku2 ikhwan. Baca je risalah taklim, baca je majmu’ rasail, baca je buku Abas As Sisi.
  3. Dengan mengaku diri ikhwan, dakwah kita laju ke tidak? Dakwah berkembang ke tidak? 10 tahun, dapat buat muktamar besar dengan ahli yang ramai macam Hassan Al-Banna ke tidak? Ada dah ke 3 juta pendokong dan penyokong?

Saya dah naik bosan dengan orang berebut nak jadi ikhwan. Berebut dan berperang unutk jadi ikhwan. Saya harap hujung tahun nie, semua perkara begini dah tak didengari. Bosan, jemu, dakwah tak lah bagus mana pun lagi kita nie, dok bergaduh je. Malu.

Teringat ayat Allah

” Syahidan alaikum wa takunu syuhada’a ala nnass”

Diakhirat kelak Nabi akan menjadi saksi (menentang) ke atas kamu semua dan kamu menjadi saksi (menentang) manusia yang lain.

Cukuplah ayat Allah menjadikan kita insan yang bekerja, supaya tiada mulut yang berbicara menentang kita di akhirat kelak. Amin

P/S- kalau jadi Ikhwan tu buatkan kita bergaduh, kau jadilah Ikhwan. Aku taknak. Ambik..

3 Comments »

  1. kau jadilah ikhwan. Aku taknak. Ambik. .

    haha..ayat yg plg ana xleh tahan gelak skali..sgt slumber..

    ‘alaikum = against = ke atas..
    ayat ni masuk ke dalam hati tanpa diizinkan jgak ke afizhi?🙂

    Comment by Nor Aizat — October 5, 2010 @ 11:58 am | Reply

  2. Rapatkan jurang tersebut, kurangkan perselisihan itu, insyaALLAH semua yang berkerja untuk Islam akan bertemu di hujungnya.

    Dalam surah al hashr ayat 10 menerangkan ciri2 org yang menjejaki golangan yg benar (muhajirin) dan golongan yang berjaya (Ansar) yang sentiasa memohon keampunan diri dan sahabat-sahabat yg telah mendahului mereka dalam iman dan memohon kebersihan hati drpd hasad dan dengki…

    Mengenai ikhwan: Lihat “Adakah kita golongan yang berkerja” (majmu` rasail ) yg ingin mengutarakan persoalan” Adakah ikhwan golongan yang bekerja”.

    Terdapat 11 ciri yang menjadi garis panduan dalam menentukan golongan org yg bekerja. Sememenagnya ikhwan org yg bekerja.

    Tidak kah term “Ikhwan Muslimin” itu adalah ” sahabat-sahabat muslimin”?

    Semoga sama2 diberi taufiq dan hidayah utk beramal.

    Comment by Fatih — October 7, 2010 @ 2:34 pm | Reply

  3. knp? ISMA di bkn ikhwan ke?

    Comment by keliru? — February 27, 2013 @ 9:23 pm | Reply


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: