perjalananjauh

December 2, 2009

Cinta Berkurap

Filed under: Uncategorized — perjalananjauh @ 9:09 am

Sepanjang beberapa minggu ini, saya telah mendengar satu perkataan yang amat menjengkelkan.

Namun ianya memberi banyak peringatan dan perngiktibaran.

Perkataan yang pastinya semua orang tahu. KURAP.

Ya KURAP.

Mengikut kamus edisi pelajar ke-2, kurap bermaksud sejenis penyakit kulit yang menyebabkan gatal-gatal dan mudah berjangkit, Tinea Tonsurans.

Kali pertama saya dengar untuk beberapa minggu ini ialah ketika di rumah, seseorang menyuruh saya membeli sejenis minyak Cap Senapang. Tujuannya? Untuk mengubati penyakit kurap seorang ahli keluarganya yang baru sahaja dijangkiti. Oh, KURAP.

Kali kedua saya terdengar?

Ketika Malam Bina Iman Dan Taqwa( MABIT) di Gombak. Membincangkan perihal cinta yang hakiki. Tatkala penceramah bertanya, apakah makna CINTA? Kami menjawab… “Cinta umpama KURAP, makin digaru makin sedap.” Terhambur tawa daripada rakan lain. Makna ungkapan itu mudah, cinta boleh mengkhayalkan, seperti orang yang khayal tika menggaru KURAPnya.Ah, KURAP.

Kali ketiga pula, masa saya di Surau Menara eTiQa, Jln Pinang .Ustaz Zulkifli, seorang penceramah untuk Kuliah Sebelum Zohor. Katanya ” Pendakwah jangan jadi seperti orang menjual Ubat KURAP. Kehulu kehilir mencari pelanggan, belilah ubat KURAP in bang, ia amat berkesan. Pada masa yang sama, dia menggaru KURAP yang penuh menggerutu di badan sendiri.” Tangan ustaz menggaru-garu badan, menunjukkan aksi penggaru KURAP, manakala sebelah lagi menunjuk-nunjuk ke langit, meniru aksi penjual ubat.Wah,KURAP.

Hari ini saya membaca blog merapu dan merepek, orang yang bertelingkah, dan mencari setiap detik kesalahan orang. Hati saya berkata, ” Inilah blog KURAP”.

Bak kata peribahasa,

Campak Baju Nampak Kurap,

Seperti Anak Kacang Hantu

Pesan saya, hentikan kekurapan yang ada, ambillah pengajaran dan hentikan kebiadapan. Dari perkaaan yang bernama KURAP.

-Nasihat Buat Blogger-

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

