perjalananjauh

November 16, 2009

Kelebihan Merokok

Filed under: Uncategorized — perjalananjauh @ 10:27 pm

Sedikit peringatan ringan, bagi melicinkan geseran di tangan yang sudah lama tidak digunakan.

Khas buat abangku, adikku, pakcik -pakcikku dan juga bakal anak-anakku.

Aku tahu, kalian amat gemar merokok. Tiada kata-kata larangan yang mampu aku hamburkan bagi menasihatimu lagi.

Tiada hujah kukuh yang mampu aku lontarkan lagi. Aku tahu, setiap petahku, ada betah daripada kalian. Kalianlah yang lebih bagus dan baik, lebih bijak daripada aku.

Akhirnya aku mengalah. Aku sedikit mengendurkan teguran, tiada lagi kata-kata ingatan.

Ya, aku mengalah. Tapi sebelum pengunduran aku itu, aku memuji kalian dengan sebuah ungkapan.

“MEROKOK ITU PUNYAI DUA KELEBIHAN”

Kalian terkedu lantas bertanya, apa? Apa kelebihannya? Bukankah dulu kau yang kata merokok itu banyaknya keburukkan? Apa?

Aku hanya menjawab.

Ya, kelebihan yang pertama, umur kalian akan lebih panjang berbanding orang lain.

Kalian terpinga dan bertanya, benarkah?

Jawabku , benar. Umur kalian lebih panjang kerana orang disekeliling kalian akan mati lebih dulu dengan asap bala yang kalian hembuskan. Merekalah penghisap kedua, azab mereka lebih dahsyat.

Kalian senyap. Kedua?Apa?

Kalianlah orang yang menyeimbangkan alam.

Ah biar betul kau, kenapa?

Kataku, dengan hasilan pendapatan duit kalian itu akan membunuh bangsa mu sendiri di bumi Islam, duit kalian itulah yang digunakan membeli peluru bagi membunuh, lantas mengurangkan populasi manusia yang kian ramai. Tahniah, kalian amat berjasa.

Kalian dia. Kalian senyap. Kalian tundukkan kepala.

Kataku, syabas wahai penggemar rokok. Moga bahagia debgan kelebihan dirimu.

3 Comments »

  1. salam..

    Akhi, sangat ‘mengetuk’ entry enta kali ini..

    Comment by mohamad — November 17, 2009 @ 12:21 am | Reply

  2. salam’alyk…tertarik ana bace artikel ni…..
    nak mtak izin copy dlm blog ana bleh??
    nak sebar-sebarkan input baik ni…….:)

    Comment by syira — November 17, 2009 @ 7:55 am | Reply

  3. btol apa yang ditulis di atas kepada yang merokok henti2 kan lah.tak berguna pow nak merokok nie

    Comment by nurul 1 ibnu sina s.m.k.g.s 2010 — June 9, 2010 @ 4:41 pm | Reply


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

