perjalananjauh

July 30, 2008

Meraih Ukhuwah, Menuntut Amal, Melakar Sejarah

Filed under: Mukhayyam — perjalananjauh @ 8:10 am



From :Akh-Husain.blogspot.com

Meraih ukhuwwah, menuntut amal, melakar sejarah

Mekah, Madinah, UK, Jepun, US, Mesir, dan Malaysia bersatu, Engineer, Akauntan, Officer, Ustaz, Doktor, dan Student bertemu lagi, meraih ukhuwwah yang jauh dan dekat, menuntut amal yang bersungguh-sungguh dan istiqamah, melakar sejarah baru dan berkekalan, di dalam Mukhayyam Pembina Nasional 2008.


Ukhwah & disiplin

Apabila sebut ukhuwwah, orang terbayang something yang manis, kasih sayang, lemah lembut, tolak ansur dan lain-lain. Apabila sebut disiplin, orang terbayang something yang serius, skema, garang, hukuman, marah, dan sebagainya. Jelas vice versa nya. Namun, ukhuwwah dan displin, bukanlah suatu yang mustahil untuk disatukan, bukanlah menjadi penghalang antara satu sama lain. Bukanlah dikatakan ukhuwwah punya pasal, disiplin boleh ditolak ansur. Bukanlah dikatakan disiplin punya pasal, tiada ukhuwwah langsung.

Sebenarnya, kerana ukhwah lah disiplin dapat dibentuk dan kerana disiplin lah ukhuwwah dapat dieratkan. Ukhuwwah yang erat menjadikan seseorang itu mengambil berat, saling menasihat, dan ingat memperingat akan saudaranya yang lain, secara tidak langsung membentuk disiplin dalam diri masing-masing supaya tidak melanggar larangan dan sentiasa patuh pada arahan dan suruhan. Disiplin yang tinggi pula akan membentuk satu ikatan yang kuat dan kukuh serta bersatu padu dalam ukhuwwah seperti mana dalam satu platon tentera yang ketat dengan disiplin, mendengar dan menerima arahan daripada seorang ketua lantas dapat melaksanakannya dengan pantas, serentak, dan sempurna.

Salah faham dalam ukhuwah & disiplin biasanya berlaku dengan seseorang itu membiarkan atau membackup saudaranya yang lain yang jelas dan terang-terang melakukan kesalahan, kesilapan, atau kemungkaran.


Peluk tubuh & cekak pinggang


Sebenarnya, dua perkara inilah yang menjadi larangan sepanjang mukhayyam. Sesiapa yang berpeluk tubuh dan bercekak pinggang akan dikenakan hukuman tekan tubi lima kali, dan sesiapa sahaja boleh menangkap dan mengenakan hukuman ke atas pesalah sekiranya tertangkap.

Namun, kedua-dua gaya, aksi, atau perlakuan ini, hanyalah simbolik. Disiplin dalam larangan ini adalah untuk mendidik supaya sentiasa beringat bahawa seseorang itu tidak patut berdiam diri sahaja, berpeluk tubuh tanpa berbuat apa-apa sedangkan tanggungjawab manusia itu sentiasa melebihi masa yang ada. Dan, seseorang itu tidak patut hanya bercekak pinggang melihat begitu sahaja saudaranya yang lain yang sedang berbuat sesuatu atau sedang dalam memerlukan bantuan, malah disimbolik juga dengan sikap marah sahaja dari jauh tanpa menyumbang apa-apa tindakan.


Bola sepak berpasangan

Cuba anda bayangkan sekiranya pemain-pemain bola sepak bertaraf dunia digandingkan dan bermain bola sepak secara berpasangan, belum tentu nama mereka akan melonjak sehebat permainan mereka secara berseorangan.

Dengan tangan saling berpaut di siku, perlu berlari mengejar bola, kaki yang bermain menjadi empat, skill apa yang boleh digunakan? Boleh lah pihak UEFA atau FIFA cuba aplikasikan kaedah berpasangan ini dalam world cup yang seterusnya.

Cara berpasangan ini, jelas menunjukkan sifat fitrah manusia, mudah lupa. Apabila disogokkan dengan bola, cepat je nak kejar sampai terlupa ada orang di sisi. Kadang, bila seseorang tu dapat sesuatu, keadaan sekitarnya pun dilupakan, malah yang dekat dan sedang berpaut dengannya pun boleh terabai. Lihat keadaan yang realiti, banyak sangat dalam hidup kita yang camtu. Namun, ada juga yang segelintirnya yang masih beringat, dan tersedar sebelum terlalu lambat untuk beringat.


Membuang jahiliyyah

Bukan suatu yang mudah. Simboliknya, cuba anda berenang di sungai secara melawan arus dan sendirian. Daya usaha yang anda berikan hanya meletakkan anda di tempat yang sama, malah apabila anda penat dan berkurang sedikit sahaja daya anda, anda terus ditolak oleh arus.

Dunia dah berubah, zaman dah maju. Tu iklan kat tv. Hakikatnya, dunia dan zaman sekarang ini sedang kembali ke zaman terkebelakang. Tempat yang anda berdiri sekarang, lontarkan sahaja pandangan anda ke arah mana-mana, jahiliyyah merata-rata. Untuk meninggal dan membuangnya, anda perlu lawan mengharungi satu arus yang cukup kuat, iaitu arus keterbiasaan di kalangan masyarakat. Keterbiasaan yang mana telah menjadikan yang salah itu benar dan yang benar itu salah.

Anda akan dapat melawan arus tersebut dan berganjak di kawasan di sebelah yang sana hanya dengan.. bantuan dan pertolongan dalam berkumpulan. Bukan bersendirian. Di dalam simulasi berenang melawan arus untuk menyeberangi sungai, orang di depan sekali akan menyelam dan diberikan daya tolak ke hadapan, kemudian kakinya dipaut oleh orang kedua yang juga akan turut menyelam dan diikuti cara yang sama oleh orang-orang seterusnya di belakang. Akhirnya, suatu rantaian orang yang berpaut pada kaki orang di hadapannya terbentuk. Bagaikan menjulurkan kayu yang panjang ke sebelah seberang sungai dan disambut terus oleh orang di sebelah sana, arus yang kuat tidak dapat menghanyutkan kayu tersebut.

Jadi, hanya kayu yang panjang, simbolik rantaian kumpulan yang saling berpaut dan berkerjasama sahaja yang akan dapat melawan arus berenang ke seberang di sebelah sana.


Membina arus

Setiap daun yang berguguran ke sungai, pantas terus di bawa arus ke hilir. Hanya arus baru sahaja yang berkemungkinan membawa daun tersebut ke arah yang lain. Bagaimana membina arus yang baru?

Firstly, pastinya seorang diri takkan mampu membina arus yang baru malah tidak akan dapat bertahan walaupun sesaat terus dihanyutkan sekali ke hilir. Hanya benteng yang kukuh, tiada lubang-lubang kebocoran, sahaja yang dapat membendung dan membentuk arus yang baru.

Mengapa perlu arus yang baru? Sebab.. sampai bila harus kita bertahan dalam arus jahiliyyah? Tiba masanya kita akan tumbang, bagaimana dengan generasi yang seterusnya? Tumbang kita, hanyut mereka dalam arus jahiliyyah yang terus mengganas.

Dengan arus yang baru, generasi yang seterusnya hanya perlu meneruskan perjuangan yang kita tinggalkan, hanya perlu meneruskan arus baru yang telah kita bina. Membina jauh lebih memeritkan dan memerlukan kekuatan daripada mengekal dan meneruskan.


Jaga imanmu

Sukarnya menjaga iman dalam arus jahiliyyah, sepertimana dalam simulasi, menjaga api lilin daripada dipadam. Mereka yang menyimbah air untuk memadamnya berada di merata tempat di sekeliling kita, kanan kiri atas bawah, utara selatan timur barat, dalam dan luar. Perkara yang menggugat keimanan menyerang dari pelbagai sudut dan aspek, secara halus dan terang-terang.


Kami tetap dengan gerombolan dakwah

Kekuatan iman dan kesatuan ukhuwwah menjadi benteng apabila dirempuh mehnah dan tribulasi. Kekuatan iman meneguhkan benteng daripada jatuh tersembam dalam arus jahliyyah, kekuatan ukhuwwah mengukuhkan ikatan sebatian benteng daripada terpisah berpecah menjadi benteng-benteng kecil yang mudah hanyut. Hanya dengan tsabit dalam gerombolan dakwah kedua-dua aspek tersebut dapat dibentuk dan dibina.


Aku tsiqah pada ikhwah

Hanya dengan kepercayaan pada kumpulan dakwah dan ketsiqahan pada ahli-ahlinya, barulah suatu gerombolan dakwah tadi dapat mencapai ukhuwwah yang mantap. Tsiqah yang diberi disambut dengan kesetiaan. Ragu-ragu hanya akan melemahkan seseorang akh dan pengkhianatan menyebabkan gerombolan tadi berpecah belah.


Kibarkan bendera kebenaran

Dan akhirnya, sorakkan, laungkan, kibarkan, umumkan kejayaan dan kebenaran yang dicapai. Kerana rupa-rupanya, di sekeliling kita masih ada kumpulan-kumpulan lain yang sedang mencari-cari kebenaran. Di dalam masyarakat itu masih ada mereka yang sedang berusaha membuang jahiliyyah, membina arus, menjaga iman, dan ingin tetap dalam gerombolan dakwah yang tsiqah pada ahlinya. Laungan kemenangan, sorakan kejayaan, dan kibaran bendera kemenangan inilah yang akan membangkitkan semangat-semangat mereka dan membuka jalan bagi menuju ke destinasi yang jelas.


kawasan perkhemahan


jungle tracking


flora & fauna

hisap dia!!

aktiviti kumpulan

di mana jua anda berada, hadapkanlah wajah mu kepada Allah..


1 Comment »

  1. jazakallah,akhi..
    smg ukhuwwah semakin utuh& disipin semakin mantap..seronok melihat ikhwah bertemankan kehijauan rimba, gemersik air terjun..rindu rasenye..berbeza kami di sini..terkadang bertemankan lautan kuat menghempas, pantai luas mendatar..hanya itu..namun, lain tempat, lain suasana, sama matlamat..Allahuakbar..

    Comment by fuad mesir — August 8, 2008 @ 3:31 pm | Reply


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: