perjalananjauh

December 5, 2009

Nikmat Perkahwinan?

Filed under: sembang muda — perjalananjauh @ 4:06 pm

Khutbah Jumaat di Masjid KLCC semalam dibaca khatib dengan agak tenang. Bersesuaianlah dengan cuti persekolahan yang sedang beralu.

Setiap kali cuti sekolah, berebut-rebutlah bakal pengantin baru memilih tarikh. Kadangkala ada yang bergaduh hanya kerana tarikh yang dipilih bertindih dengan jiran sebelah, maka mereka bermasam muka.

“Nikmat perkahwinan” Tajuk Khutbat Jumaat semalam. Bagi yang bujang, seronok mendengar perihal kahwin nie.

Saya sebenarnya berangan sebaik sahaja tajuk itu disebut oleh khatib. Maka saya tidak mendengar sangat apa isinya, tapi yang pasti ada sedikit menyentuh peranan institusi keluarga dalam memmbina nilai Islam.

Selebihya, saya berada di alam saya sendiri. Saya tidak berangan tentang seronoknya kahwin atau saya mahu kahwin. Tidak. Tetapi saya tefikir, benarkah perkawinan itu penuh dengan nikmat?

Kalau ya, dari segi manakah nikmat itu akan kita perolehi?

Satu ketika dulu ( seingat saya 2007-hujung tahun), saya adalah antara orang yang suka membincangkan isu perkahwinan dengan rakan-rakan di Baitul Junud( Rumah lama di seksyen 9, Bangi). Seronok, bahagia. Bila berbincang terasa seolah-olah diri telah besar sangat, dah matang.

Sehinggalah pada akhir 2008( seingat saya), saya tiba-tiba berhenti daripada perbincangan ini. Sebolehnya, saya akan cuba mengelak daripada berbual perihal perkahwinan, dan kadangkala terkeluar pada mulut saya ” aku nak kahwin lambat”.

Sebabnya mudah sahaja.

Saya tahu perkahwinan itu mulia, tapi adakah betul kita memuliakan perkahwinan?

Ataupun kita selama ini hanya mengAGONGkan perkahwinan tanpa memuliakan perkahwinan?

Saya melihat, perkahwinan di zaman ini terlalu berlebih-lebihan dan terlalu dipersusahkan. Langsung tidak dimuliakan.

Perkahwinan yang begitu sukar, hantaran yang begitu tinggi, perlu ada gaji tinggi, atau pun sekurang-kurangnya sudah ada duit RM15K barulah boleh bersedia untuk memulakan perkahwinan.

Maka si pemuda pun bertungkus-lumuslah mencari kewangan, belum pun langsai hutang pelajaran, sudah bawa proposal pinjaman ke bank-bank meminta modal perkahwinan pula. Jika mak bapak kaya tidak mengapa, jika terkahwinan dengan anak sang kaya? Tak sah kalau majlis tidak di dewan-dewan besar dan hotel-hotel.

Malulah dipandang orang jika majlis kecil.

Kawan ayah ramai dato’-dato’, nanti datan tengok kecil je, malu ayah.

Mak nak anak perempuan mak nie gembira, sebab tue majlis kene besar.

Kau tu kahwin dengan jurutera, takkan majlis 500 orang je? Mestilah 20 ribu datang kan?

Apakah lagi alasan-alasan yang selalu digunapakai? Banyak.

Ada seorang rakan saya yang berkahwin awal, majlisnya di buat di dewan besar FELDA. Harga baju pengantinnya sahaja sama dengan duit pinjaman saya satu semester. Setelah berkahwin, duit bayar tol pun meminjam pada kawan( Harga tol di Kajang Silk =RM1). Alasan, duit dah habis masa kahwin.

Saya meliha reality ini saban tahun. Mungkin kerana saya tinggal di Bangi yang dipenuhi oleh sang kaya maka saya melihat perkara ini. Dan kebanyakkan rakan( Bukan dalam gerakan Islam) yang saya temui berkata ” Lebih baik (mudah) kahwin tanpa nikah( zina), tak kene duit, just sewa hotel sahaja” Nauzubillah.

Saya masih tidak ampak contoh yang jelas, bagaimanakah perkahwinan dan majlis yang sepatutnya. Saya diceritakan tentang perkara yang disukai rasulullah ialah perkahwinan tapi manakah contohnya yang terbaik kini? Tiada.

Jika sebelum berkahwin telah berhutang, dimanakah nikmatnya? Jika nikmat hanya diukur pada keperluan seks sahaja, adakah itu sahaja nilai nikmatnya?

Berlebih-lebihan itu membebankan.

Manakah yang lebih penting? MengAGONGkan majlis perkahwinan atau memuliakan hari selepas majlis perkahwinan? Saya rasa, memuliakan hari selepas perkahwinan adalah yang lebih utama.

Saranan

Oleh itu saranan saya,

  1. Sebagai seorang muslim yang beriman, kita hendaklah mencari pasangan yang sekufu dengan kita. Elakkanlah perbezaan darjat(jika boleh) yang tinggi, kerana ia akan membebankan.
  2. Berbincanglah dengan keluarga, apakah matlamat sebenar yang patut dicapai, kelayakkan kita, dan kepercayaan keluarga sebelm kita serius dalam hal perkahwinan, jangan terlalu awal seronok bercerita isu perkahwinan sehingga melekakan( beli buku kahwin sampai 4 jenis tajuk nak buat apa? Banyak lagi isu lain).
  3. Berbincanglah dengan kawan( naqib, mas’ul) isu berkaitan membangunkan semangat dan peliharalah diri daripada dimanjakan.
  4. Tidak sepatutnya harga anak gadis disamakan dengan harga materi( petrol, harga barang, harga sawit dsb) sebagai alasan membebankan pihak bakal menantu. Akhirnya si pemuda nanti akan menjadi anak awak jua( dibawa lari tak balik-balik lagi haru, padan muka).
  5. Tunjukkanlah nilai kematangan kita, jangan mengharapkan lagi ibu bapa pada perkara remeh, cubalah membantu diri sendiri dan cubalah berdikari.
  6. Pupuk diri dengan kesabaran.
  7. Tumpukan objektif kepada hari selepas perkahwinan( perbaiki diri, membuat simpanan, merancang perlindungan), elakkan bergolok-begadai unuk Malis Perkahwinan.

Sekian, sedikit perkongsian.

AFIZHI ATAN

P/S- Selamat pengantin baru buat Amiruddin Husain yang akan diijabkabulkan pada 12 Disember 2009 dengan pasangannya Azizah di Besut , Terengganu. Moga Allah Memberkati Kalian Berdua. Amin.

P/S- Mak saya cakap, berikan dia RM 2 ribu untuk majlis perkahwinan saya ( murah dah tue), saya nak tengok hasilnya nanti..he..he..

2 Comments »

  1. salam..akhi, ana nk repost entry kt blog ana? Nk bg peringatan buat adik beradik ana yg akan berkahwin dlm cuti sekolah ni..

    Comment by hazri — December 6, 2009 @ 8:07 pm | Reply

  2. kalaulah……….

    ibu mengerti hakikat perkahwinan yang sederhana dari segi sambutan tetapi meriah dgn syariat islam kan best……..

    kalaulah kita meletakkan agama diatas, sudah tentu senang je nak dapat secara halal…..

    dilema ramai remaja….DUIT.kadang2 bukan kehendak kita tetapi keluarga.

    Comment by sayer — December 18, 2009 @ 8:47 am | Reply


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

The Rubric Theme. Create a free website or blog at WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

